5 клас
30.03.-03.04.
Тема:Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення ляльки-мотанки. Виготовлення ляльки-мотанки
Нездоланий і талановитий
Наш народ скарби свої зберіг.
Тих скарбів коштовних не злічити,
Серед них – і лялька оберіг.
Лялька-мотанка – це забавка дитяча
І мистецьке диво, але ще
Іноді здається нам, неначе
Вічність сіла ляльці на плече.
Бо її історія прадавня
Вже сягає пꞌять тисячоліть.
Крізь віки гіркі, страшні і славні
На сторожі памꞌяті стоїть.
Продовжити нашу тему хочеться словами відомого українського письменника М.Рильського: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". І дійсно, лише той народ має майбутнє, який поважає свою історію.
(поважати свою історію – значить не лише культурну спадщину народу, його звичаї, традиції та передавати їх у спадок наступним поколінням.)
- У народі існує повір'я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. І тільки знаючи ці традиції, зможемо передавати культурну спадщину свого народу нащадкам. Скільки пам’ятають себе люди, завжди – у дитинстві, побуті, обрядах – існував поряд із ними предмет, який наділявся особливою силою: чи був символом богів, чи уособлював таємницю природи, чи просто зображував людину, чи забавляв її. Іграшки – це найдорожче, що є в дитини. Іграшки, якими забавляли дітей наші пращури, були різноманітні, проте найулюбленішою залишалася все ж таки лялька-мотанка. Лялька- мотанка була оберегом нашого народу.
- Давайте перевіримо чи засвоїли те, про що уже говорили на попередніх уроках.
Тест
1. В давнину іграшки:
а) купляли;
*б) робили самі.
2. Лялька – мотанка шиється?
а) так;
*б) ні.
3. Скільки років існує лялька – мотанка?
*а) більше 1000;
б) більше 100;
в) менше 100.
4. Що є в основі ляльки?
а) паличка;
б) круг;
*в) хрест.
5. Чому деякі ляльки спалювалися?
а) тому, що вже ставала старою;
*б) із спалюванням ляльки знищувалися хвороби, зло.
6. Чому немає обличчя у ляльки – мотанки?
а) бо так краще, оригінальніше;
б) бо не вміли зробити гарне обличчя;
*в) бо боялися, щоб у ляльку не вселився дух конкретної людини.
Фізкульхвилинка (сторінка зверху блогу "основи здоров'я")
Словникова робота
відгадайте, що це за лялька)
Лялька з немовлям називалась мати
Лялька, що виготовлялася на щасливе життя називалась доля
Лялька, яку прикріплювали над колискою дитини - куватка
Лялька-подружка, котрій розповідали потаємні бажання - бажанниця
Лялька, яка символізувала достаток та добробут родини та в основу якої насипали зерно – крупорушка
Ляльки, що символізували щасливе подружнє життя та злагоду між чоловіком та жінкою - нерозлучники
Насправді ляльку-мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно лише трішки часу, фантазія. Пам’ятайте, лялька, зроблена власними руками, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша – лялька-мотанка!
Інструктаж з охорони праці.
Перед початком роботи підготуйте своє робоче місце. Під час практичної роботи ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим.
Вимоги безпеки під час роботи:
- дотримуйте в порядку і чистоті робоче місце, не допускайте його захаращення інструментами, відходами і сміттям;
- будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим;
- не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;
- світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку; положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см.
Вимоги безпеки при роботі з ножицями:
- кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;
- стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд;
- передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами;
- не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.
Вимоги безпеки після закінчення роботи:
- приведіть в порядок робоче місце;
- інструменти і матеріали зберіть і складіть в певне місце;
- сміття і відходи зберіть і складіть в спеціальний ящик.
«Виготовлення ляльки»
1.Беремо полотно розміром 25х25 см. Всередину кладемо, скручений в кружельце паралон, вату чи шматки тканини. Обмотуємо знизу, роблячи «голову».
2. Беремо полотно розміром 15х15 см. Згинаємо один кут. Робимо хустку.
3. Одягаємо хустку на голівку, обмотуємо знизу.
4. Підгортаємо залишки тканини, міцно обмотуємо, утворюємо постать.
5. Загортаємо ляльку в клапоть - простирадло. Перев’язуємо її стрічечкою.
Вправи для очей
Тепер кожен з вас має свою захисницю. Лялька-берегиня має стояти на видному місці. Ляльку в жодному разі не можна підвішувати за голову. Найкраще ставити її на підставку, так, щоб вона оглядала кімнату. В крайньому разі її можна почепити на стіну за спеціальну петельку ззаду на поясі.
Коли ви вносите ляльку в дім і ставите її на призначене для неї місце, можна їй «розказати», для чого вона прийшла у ваш дім. Не варто у присутності ляльки-берегині лаятися або з’ясовувати стосунки. І не варто ляльку, зроблену для вашого дому, передаровувати іншим людям. Разом з нею може піти ваша домашня гармонія …
Кейс-метод
Опис ситуації. Кожна майстриня знає, вдала робота починається з хорошого продумування та обґрунтування усіх технологічних операцій, з якими зустрічаєшся під час виготовлення того чи іншого виробу. Краще потратити зайвий час на складання поопераційного плану роботи, з усіма розрахунками і припущеннями, ніж спіткати невдачу через виконання зайвої або не відпрацьованої операції.
Майстрині, яка займається виготовленням ляльок-мотанок, отримала замовлення на виготовлення «Ляльки-Берегині». Замовник показав їй зображення і запитав чи можливо виготовити таку ж. Детально оглянувши фото, вона погодилася на виготовлення. Майстриня негайно взялася за роботу, спочатку намалювала детальний ескіз виробу, після чого почала складати технологічну послідовність виготовлення, оскільки таку ляльку їй доводилось виготовляти вперше. У технологічній картці вона описала лише основні етапи виготовлення виробу, керуючись тим, що всі інші етапи були їй добре знайомі. Після складення технологічної картки, майстриня почала виготовляти ляльку. І тут почалися проблеми, на вирішення яких пішло багато часу. Проблему, зрештою, було вирішено, замовник залишився задоволений.
Запитання кейсу: Чому, на вашу думку, в майстрині виникли проблеми з виготовленням ляльки? Яким чином можна було уникнути цих проблем?
Д/З
Скласти казку «Пригоди ляльки»
Додаток
Тест
1. В давнину іграшки:
а) купляли; * б) робили самі.
2. Лялька – мотанка шиється?
а) так; *б) ні.
3. Скільки років існує лялька – мотанка?
* а) більше 1000; б) більше 100; в) менше 100.
4. Що є в основі ляльки?
а) паличка; б) круг; *в) хрест.
5. Чому деякі ляльки спалювалися?
а) тому, що вже ставала старою;
*б) із спалюванням ляльки знищувалися хвороби, зло.
6. Чому немає обличчя у ляльки – мотанки?
а) бо так краще, оригінальніше; б) бо не вміли зробити гарне обличчя;
*в) бо боялися, щоб у ляльку не вселився дух конкретної людини.
Немає коментарів:
Дописати коментар